6.13.2012

Man Jadda Wajada

Minggu exam kini dialami oleh kebanyakan pelajar universiti. Ujian final exam. Entah kenapa, semasa exam ni terasa rajin nak meng-update blog nih. :-) Moga sang pembaca mendapat sedikit manfaat daripadanya... Fuhh.. semestinya semua pelajar termasuk sang penulis mengharapkan yang terbaik, tapi jangan sekali-kali mengharapkan yang terbaik kalau kita tak buat yang terbaik bagi menghadapi exam ini.



Di saat sibuk menyiapkan diri dengan peperiksaan, kita jangan lupa dengan Allah. Kerana Allah lah yang Maha Berkuasa dalam membantu hamba-Nya. Sedar atau tidak, ada je student yang top top dalam akademiknya tapi dalam dewan peperiksaan otaknya blank, dan ada je student yang tak baca banyak apa pun tapi bila masuk dewan peperiksaan, segala yang dibacanya keluar tanpa disangka-sangka meski dia tidak membaca keseluruhan bab dengan teliti. SubhanAllah Allah Maha Berkuasa terhadap hamba-hambaNya. Berdoalah kepada-Nya untuk dapat yang terbaik

Percayalah pada janji Allah itu. Allah akan memakbulkan doa hamba-Nya yang meminta sama ada cepat atau lambat. Segala berada dalam kekuasaan Allah. Kita hanya merancang yang menentukannya adalah Allah. Semua orang layak untuk berjaya dan semua orang mahu untuk berjaya, kan? Ha? Blog ni dah jadi blog motivasi pelajar pulak ye.. :-)



Itulah kekuasaan Allah terhadap hamba-hamba Nya. Apa-apa pun semua kena back to Allah yang memegang hati-hati kita, Dia lebih mengetahui mana yang terbaik untuk kita. Tapi kita kena usaha sebab Allah suruh kita usaha. Teringat dengan formula ni, Usaha+Doa+Tawakal=Hasil. InsyaAllah kita semua berusaha untuk mendapatkan yang terbaik untuk exam ini. Menjadi pelajar top score juga adalah sebahagian daripada dakwah, tahu?

Seperti itulah juga hari akhirat nanti. Exam itu umpama kita sedang dihisab oleh Allah, manakala persediaan sebelum peperiksaan umpama kita mengumpul bekalan di dunia sebelum berjumpa dengan Allah untuk dihisab. Dan pada hari kita mendapat result umpama kita sedang menanti keputusan dari Allah sama ada syurga atau neraka.

Teruslah melangkah sehingga ke penghujungnya kerana percayalah di atas sana ada satu pemandangan yang sangat indah untuk dilihat. Teruslah mendaki tali itu untuk naik ke atas dengan usahamu yang tak pernah lelah. Kuatkan diri dengan adanya Allah pada setiap ruang hidup kita.

Bersedialah sebelum datangnya hari 'itu' semampu yang boleh. InsyaAllah. Peringatan jua buat diri sendiri.



Kuala Lumpur



No comments:

Post a Comment