8.01.2012

Kenapa aku tak dapat seperti yang dia dapat?

As salam n hai kepada sang pembaca sekalian... : )

Sebenarnya sang penulis ada banyak yang nak di share di blog ni pada hari2 yang telah lalu namun xtertulis2 pulak pada blog ni... sang penulis kini berada di Bintulu, bumi terchenta, tanah air ku... Sarawak bumi kenyalang, teringat dengan rakan yang datang dari Semenanjung tempoh hari. Dia menceritakan bahawa ibunya menasihatkannya membawa sebanyak mungkin mee segera dan beras untuk dibawa bersama ke Sarawak. Pada pandangan ibu dan rakan sang penulis itu, bumi Sarawak ni adalah hutan semata-mata seperti yang dilihat di kaca tv pada masa ini... Here some pictures of Bintulu that you may not see in the television...


Bintulu Waterfront credits
City Point (one of shopping complex in Bintulu) credits

Bintulu Airport credits
Bintulu Port Authority credits
Sarawak-Bintulu-Rich Man House credits
Part of Bintulu Town. credits 
Pantai Samalaju Bintulu credits
The Regency Plaza Hotel Bintulu credits
Pesta Layang-Layang, A Big Event Once Every year in Bintulu gather all participants from every world including NZ, China n so on. credits

Datang sahaja ke Bintulu, bukan sahaja mee segera, beras dan sebagainya malah restoran seperti KFC, restoran MaryBrown, Pizza Hut, Chicken Hurtz, klinik2, hospital2, Perpustakaan, Dewan, bas awam, teksi, kereta, Van, jalan raya, Sugarbun, Guardian, 7 Eleven, Popular, shopping complex dan sbgainya ada di Bintulu.. : ) sang penulis tak menyalahkan sesiapa tetapi begitulah hakikatnya, yang terhidang buat rakyat luar Sarawak adalah Sarawak yang hanya ada hutan, sampan, rumah atas pokok, telinga panjang dan sebagainya...


Malah ada yang pernah bertanya pergi ke Semenanjung guna apa, sampan? Pendek kata, terdapat banyak tanggapan yang salah buat Sarawak...

Berbalik pada sedikit sharing yang sang penulis nak share kan di sini adalah manusia yang punya ujian yang pelbagai. Manusia dengan segala personaliti dan sikapnya, latar belakang yang berbeza masing-masing punya ujian sendiri yang diberi oleh Allah SWT.

Percaya atau tidak? Sama ada kita tua atau muda, kaya atau miskin, orang pandai dan orang kurang pandai, orang yang pandai bercakap atau orang yang terketar2 bercakap, orang yang banyak melontarkan idea atau orang yang banyak diam, orang yang pemalu atau orang yang xtahu malu, orang yang penakut atau orang yang berani, dilahirkan dalam keluarga alim atau dilahirkan dalam keluarga biasa2, semua ada ujian yang tersendiri.

Tak usah jelez dengan orang lain kerana masing2 punya ujian yang dilalui. Dan tak usah pandang rendah pada orang lain kerana mungkin mereka menjadi begitu disebabkan masalah yang dilalui mereka selama ini. Hargailah setiap pieces yang ada dalam diri 'you', sikap you, personaliti you, keupayaan you, cerita di sebalik kehidupan you, kekuatan dan kelemahan you, sebab you bukan orang lain, you adalah diri you sendiri. Orang lain tak dapat buat yang terbaik seperti mana yang you sendiri buat.

Especially dalam dakwah dan tarbiyah ni. Setiap orang ada kelemahan, kekuatan mahupun kejahiliyahannya pada masa lalu, kini dan mungkin masa hadapan. Tidak mustahil jika kejahiliahan itu kita ganti dengan kebaikan.

Dan setiap orang punya turning point mereka sendiri untuk jadi lebih serius dalam jalan dakwah dan tarbiyah ini. Mungkin bukan hari ini, mungkin bukan esok dan hari2 akan datang, semuanya adalah kuasa Allah. Tiada kuasa kita sebagai hamba-Nya mahu memaksa seseorang itu meningkat dari segi keupayaannya dalam erti kata lain berubah.

Namun kebanyakan amalan boleh jadi perlu ada keterpaksaan untuk melakukannya contohnya membaca ma'tsurat pagi petang, baca al-quran 1 juzuk, zikir istighfar 100x sehari. Kerana, mulanya keterpaksaan lambat laun boleh jadi menghasilkan keikhlasan dalam beribadah. Oleh itu, kita perlu terus berusaha kerana inilah yang dinamakan tarbiyah, tak gitu?

Terpulang pada kita, bagaimana kita melihat kehidupan ini? Adakah dilihat dengan positif atau negatif? Yang membezakan seorang manusia dengan seorang manusia yang lain hanyalah iman dan taqwanya bukan?

Baiklah, itu sahaja untuk entri kali ini. Jumpa lagi untuk next entri.



Bintulu, Sarawak.

World Nice Building. Just want to share this picts. credits

No comments:

Post a Comment