8.16.2014

Tsabat Dalam Jalan Ini

Semakin lama dalam tarbiyah ini, semakin kita sedar kenapa dulu akhwat selalu berpesan untuk tetap tsabat dalam jalan dakwah ini. Kerana semakin kita mengembara jauh ke dalam rantai dakwah, kita diuji dengan pelbagai ujian mahuoun tapisan daripada Allah di mana mahu menguji mana hamba-Nya yang benar-benar ikhlas membantu agamaNya ini. Ujian ini berbentuk dari pelbagai jenis sama ada hati, harta, masa, kelapangan, kesusahan, kemudahan dan sebagainya.

Dalam banyak hal juga kita sentiasa berdoa mahukan kemudahan dalam setiap aspek kehidupan kita kepada Allah. Bahkan sampai satu masa kita berdoa mintak kemudahan Allah bagi kesusahan. Kita mungkin akan menyalahi diri atau menyalahi yang tidak sepatutnya di atas kesulitan yang dialami walaupun sudah berdoa kepada Allah mohon kemudahan. Sedar atau tidak, kemudahan itu sebenarnya datang dari kesusahan. 

Kenapa sang penulis mengatakan sebegini? Ini sebenarnya adalah kesimpulan daripada usrah yang sang penulis hadiri pagi tadi. Kesusahan yang kita alami hari ini adalah kemudahan pada hari esok. If we can go through this hardship, in shaa Allah in the future kita akan dapat kemudahan melalui kesusahan yang sama kita alami pada masa kini. 

Kita nampak seakan ditimpa kesusahan tapi sebenarnya kemudahan untuk hari esok. SubhanAllah indahnya perancangan Allah bagi mereka yang membuka mata dan mereflek di sebalik apa yang Allah berikan pada diri kita.

Jagalah Allah, nescaya Allah akan menjagamu. Jagalah Allah merangkumi juga kita sentiasa berprasangka baik kepada Allah. Ada satu kisah yang diceritakan oleh seorang akhwat yang sang penulis kenali ni mengenai prasangka baik kepada Allah.

Semoga penulisan ini mampu memberi manfaat kepada sang pembaca sekalian. Baik kurang sang penulis terbuka mendengar pendapat kalian.


Bintulu, Sarawak.


No comments:

Post a Comment