1.19.2014

If Only I Can Turn Back Time

credit

A: Shouldn't we hold on to the times that made us happy?
B: If we only try to hold on to the happy things, wouldn't it just make it harder to let go of the pain?


Sad is sad. Setiap kali memikirkan and membayangkan andai masa boleh berputar kembali dan kita kembali ke masa yang lalu. Mustahil. Masa berlalu setiap saat, minit, jam, hari, minggu, bulan ke tahun. Kita pasti melalui masa-masa yang indah dan masa-masa yang pahit dalam hidup kita. 


Ade je kenangan yang pahit namun bila diingat kembali, bila masa berganti, kenangan itu bertukar menjadi manis. Inilah kehidupan, aku rasa. Kehidupan seringkali menawarkan sesuatu yang kita tidak jangkakan. Kenangan masa kecik boleh jadi mencorakkan siapa kita pada masa kini, amat perlu seorang ayah atau pun ibu punya pengetahuan tentang bagaimana cara mahu mendidik anak mengikut cara yang betul mengikut syarak dan cara Rasullah SAW mendidik anak anaknya juga boleh menjadi alternatif cara untuk mendidik anak-anak.


Mahu sahaja pergi ke masa lalu dan merubah mana yang patut di ubah. Namun mustahil, Allah banyak kali sebut dalam Al-Quran, ada segolongan manusia yang mahu dirinya dihantar balik ke dunia untuk berubah, tapi tak boleh. Ketika nyawa sudah di tangan-Nya, akhirat dan dunia pasti terpisah. 


"Ya Tuhanku, kembalikanlah aku (ke dunia). Agar aku dapat berbuat kebaikan yang telah aku tinggalkan." 23: 99-100


There is no turning back time anymore. Allah, Kamu telah meletakkan sang penulis di sini hari ini. Pastinya, dalam semua yang berlaku dalam hidup sang penulis, ada sesuatu yang sebenarnya Kamu hendak tunjukkan. I wish I know what it is. Huuu. All achievements that we got, all mistakes and failure that we have gone through, semua memberi pengalaman yang berharga buat kita lantas mematangkan kita untuk menilai sesuatu pada masa kini dan pada masa akan datang.


You can't change how people feel about you, so don't try. Just live your life and be happy. Manusia, takkan berhenti judge orang. Kita juga takkan mampu nak tutup mulut orang yang cakap tentang kita. Its funny too, to know that somebody misunderstanding about us when the real story behind it is just very contra to what he/she think is. That is. Pengalaman, boleh jadi suatu agen kuat dalam menilai seseorang. 


And if we never ask, we never know. So never easily judge people, we never know what journey does he/she have gone through this life. Mereka yang kita jumpa di luar sana, baik yang sama naik monorail, LRT mahupun bas dengan kita, semua punya cerita kehidupan masing-masing yang Allah aturkan. Pertemuan kita dengan orang yang kita kenal kini juga Allah yang tentukan. 


Dia yang Maha Berkuasa memisahkan dan mempertemukan hamba-hamba Nya kat dunia ni. :)


Kuala Lumpur


No comments:

Post a Comment