7.28.2009

Kisah Seekor Ulat dengan Nabi Daud A.S




Dalam sebuah kitab Imam Al-Ghazali menceritakan pada suatu ketika tatkala Nabi Daud a.s sedang duduk dalam suraunya sambil membaca kitab az-Zabur, dengan tiba-tiba dia terpandang seekor ukat merah pada debu. Lalu Nabi Daud a.s berkata pada dirinya,

" Apa yang dikehendaki Allah dengan ulat ini?"

Sebaik sahaja Nabi Daud selesai berkata begitu, maka Allah oun mengizinkan ulat merah itu berkata-kata. Lalu ulat merah itu pun mula berkata-kata kepada Nabi Daud a.s.

" Wahai Nabi Allah! Allah SWT telah mengilhamkan kepadaku untuk membaca 'Subhanallahu walhamdulillahi wala ilaha illallahu wallahuakbar' setiap hari sebanyak 1000 kali dan pada malamnya Allah mengilhamkan kepadaku membaca 'Allahumma solli ala Muhammadin annabiyyil ummiyyi wa ala alihi wasaohbihi wasallim' setiap malam sebanyak 1000 kali"

Setelah ulat merah itu berkata demikian, maka dia pun bertanya kepada Nabi Daud a.s.
" Apakah yang dapat kamu katakan kepadaku agar aku dapat faedah darimu?"

Akhirnya Nabi Daud a.s menyedari akan kesilapannya kerana memandang enteng akan ulat tersebut, dan Nabi Daud a.s sangat takut akan Allah SWT. Nabi Daud a.s pun bertaubat dan menyerah diri kepada Allah SWT.

@ begitulah sikap para Nabi apabila mereka menyedari kesilapan yang telah dilakukan maka dengan segera mereka akan bertaubat & menyerah diri kepada Allah SWT. So, kalau buat apa-apa kesilapan, kembalilah kepada Allah. Allah sedia mendengar dan menerima doa hamba-Nya.

@ Kisah-kisah yang berlaku pada zaman nabi bukanlah untuk kita ingat sebagai sejarah semata-mata, tetapi hendaklah kita jadikan teladan supaya kita tidak memandang rendah kepada apa sahaja makhluk Allah yang berada di muka bumi ini, yang sama-sama kita tumpani ini.

@ Ingatlah, Allah Maha Mengetahui akan apa yang ada dalam hati kita dan Allah juga Maha Mengetahui akan kelemahan dan keistimewaan makhluk-makhluk-Nya. Samalah seperti ulat merah tadi, walaupun ia kecil pada debu. Tapi ia sebenarnya sentiasa bertasbih kepada Allah.

No comments:

Post a Comment