11.22.2015

Lebih Dari Sweet Lovey Dovey


I think marriage bukan saja sweet sweet lovey dovey with the husband. Lebih dari itu, marriage adalah sesuatu yang lebih serius dari itu iaitu untuk melahirkan keluarga yang benar benar mengamalkan islam, yang nantinya dengan perkahwinan itu akan lahir anak anak yang dibimbing dengan acuan islam dan bila dah besar anak anak akan berbakti pada masyarakat. Aku melihat perkahwinan itu adalah satu tanggungjawab besar, tanggungjawab bukan sahaja dengan suami tapi juga kita dengan keluarga mertua. 

Bila dah kahwin, tangggungjawab dengan keluarga sendiri harus tetap ada dalam perancangan jangka panjang. Bab sweet sweet bagiku cuma menghiasi hari hari bila dah bertahun tahun berumah tangga. Jadi bila seseorang membuka topik pasal marriage, aku akan pening, berat fikiran.

Mampukah menggalas tanggungjawab melahirkan keluarga islami, anak yang soleh solehah, rumah tangga kekal harum meski bertahun tahun, keluarga dua belah yang memahami? More than that, Allah redha kah dengan marriage tu jika dipalit dengan jauhnya kita dari Dia? Berat benar mahu berbicara tentang perkahwinan..

Ia lebih dari itu wahai saudara saudariku, lebih serius dari sweet sweet.

Bila Allah bagi, di waktu kau belum bersedia. Ketahuilah, Allah lebih tahu bahawa engkau mampu dan Allah percaya engkau boleh melaluinya. Bila Allah belum bagi, Allah mungkin mahukan engkau mendekatkan diri kepada Allah lebih dekat lagi, berbakti kepada ibu bapa dan keluarga terlebih dahulu. Mungkin juga Allah mahu engkau perbaiki dan terapkan 10 muwasafat tarbiah dalam dirimu sebelum nanti akhirnya bernikah.

Kehidupan lepas perkahwinan, besar dan penuh pancaroba. Persediakan iman, kerana Allah sentiasa. Perbaiki niat setiap hari, syukurlah selalu.

#pendapatmungkintakseberapadariaku
#akurasamarriagebendaserius #sweetsweetcomponenthiasandalammarriage

Bintulu, Sarawak

No comments:

Post a Comment