5.31.2013

First Praktikal Done! :D



Yeay! Alhamdulillah Allah kurniakan hasrat untuk menulis lagi di blog ini~~ dah bersarang agaknya blog ni sebab lama dah tak update. Nak diceritakan, sang penulis baru sahaja selesai praktikal di hospital selayang dalam Occupational Therapy, OCCT Department. Pengalaman yang sang penulis kira sangat berguna bukan sahaja sang penulis sebagai pelajar Occupational Therapy malahan juga insan yang bergelar manusia.


Baru-baru ni, sang penulis baru dapat tahu bahawa sebelum ini sebenarnya course Occupational Therapy dan Physiotherapy dok bawah course Perubatan, merupakan salah satu cabang Perubatan pendek katanya. No wonder I think that people especially patient confuse us being a doctor while we are working in the hospital. But what we learn as an Occupational Therapy is not as hard as Medical Student. Masa sang penulis praktikal hari tu pun, ada beberapa orang HO yang praktikal kat Hospital Selayang dok sekali bersama kami dalam OCCT Department yang sama.


Ya, sang penulis akan merindui hari itu di mana kami ambik masa tak dak patient dengan bermain VALPAR 11. An eye-hand-foot coordination intervention tools especially given to those who have cognitive impairments. Not juz us and the patient, the caregiver of the patient also involve in the games, my supervisor as well. Arrrrh, I miss that moment already. And that silly moment when we challenged the patient to beat the therapist in games assessment. Macam membuli pon ader, patient pon sporting~~ huhu :')


Banyak patient yang sang penulis jumpa memuji-muji therapist bahagian OCCT yang kebanyakannya mesra dan tidak begitu memaksa patient dalam melakukan sebarang assessment and intervention. Sang penulis sendiri pun gembira bersama dengan pesakit sang penulis yang juga adalah patient yang sang penulis pilih untuk case study sang penulis sendiri. Seriously, bila jumpa balik patient ni kali ke dua, rasa sangat happy terutamanya melihat perkembangan yang berlaku dalam diri patient.


Pertemuan yang hanya singkat namun terasa rapat antara kami biarpun berlainan bangsa and status. Pelbagai patient yang sang penulis jumpa, ada yang berjawatan Dato' yang juga adalah businessman, a baker, a housewife, a police, a teacher, a student, a father, a teenager, an adult, a child, a disable people especially and not to forget patient with stroke, burn, and have psychiatry disorder. All this had open my eyes to not only read the conditions, assessment and intervention in the book only, but to be widen my point of view, this practical session really help me to see what is Occupational Therapy really is.


Di sini sang penulis belajar untuk berkomunikasi dengan lebih baik lagi, memang tak leh nak lari untuk cari topik yang sesuai untuk dibualkan bersama dengan klien. Kalau tak, hmmm sesi terapi akan nampak gloomy and tak jalan sebab tak dak bond between therapist and the klien. Okey, aq rasa aq banyak cerita tentang pengalaman aq praktikal untuk entry kali ni. Tak pe lah ek, heh. Yang tak boleh dilupakan adalah bila ada patient lelaki yang jadi semangat bila nampak sang penulis yang gi jenguk n assess die di ward burning. Hmmm, macam2 memori ada.

I love Occupational Therapy. And hey I must say this, mostly orang2 OCCT terutamanya yang perempuan ni cantek2 n comey2 belaka. Tak percaya? Cuba cari OCCT kat tempat korang sendiri. Ngohohoho.



Kuala Lumpur

No comments:

Post a Comment