2.15.2011

Kerinduan Rasulullah SAW terhadap Umatnya


Meskipun kita tidak sempat menyaksikan Rasulullah SAW secara langsung di dunia, kerana terpisah oleh ruang dan waktu, namun kita tidak akan bosan memohon kepada allah SWT semoga kita termasuk orang-orang yang disebutkan Rasulullah SAW dalam sabdanya yang bermaksud:

“ Betapa ingin aku bertemu dengan saudara-saudaraku!” Para sahabat berkata: “ Wahai Rasulullah, bukankah kami ini saudara-saudaramu?” Rasulullah SAW menjawab: “ Kamu sekalian adalah sahabat-sahabatku, saudara-saudaraku adalah generasi yang belum lagi muncul” : “ Wahai Rasulullah, bagaimanakah engkau dapat mengenali suatu generasi dari umatmu yang belum lagi muncul?” Tanya sahabat. Beliau Rasulullah SAW menjawab.

“ Bagaimanakah menurutmu, bila seseorang memiliki seekor kuda yang putih kepalanya dan kakinya diantara kuda-kuda yang hitam legam, bukankah dia dapat mengenali kudanya?”

“ Tentu saja Rasulullah!” jawab mereka.

“ Sungguh, mereka akan datang dengan warna putih bercahaya pada wajah dan tubuh mereka disebabkan oleh air wudhu’. Dan akulah yang akan mendahului mereka tiba di telaga Al-Kautsar !” jawab baginda.

Hadis Riwayat Muslim

Salam Maulidur Rasul....Para pembaca juga boleh layari laman web ini
untuk mendalami lagi kisah kehidupan Rasulullah SAW...

No comments:

Post a Comment